
ضعیفترین خودروهای ایرانی را بشناسید؛ چرا این ماشینها انتخابهای بد بازار هستند؟
در این مقاله به بررسی دلایل ضعیف بودن برخی از خودروهای ایرانی میپردازیم و کمبودهایی که آنها را به یکی از بدترین گزینههای موجود در بازار تبدیل کردهاند، بیان خواهیم کرد.
لیست ۸ خودرو ضعیف ایرانی

۱. پراید، مشهورترین ماشین ضعیف ایرانی
هرکجا صحبت از ضعیف ترین ماشین ایرانی است، نام پراید در اولین ردیف اتهام قرار دارد. پراید در ابتدا توسط شرکت مزدا در ژاپن و سپس فورد در آمریکا تحت نام فورد فستیوا تولید شد. در سال ۱۹۹۳، شرکت کیا موتورز کره جنوبی این خودرو را خریداری و سپس به ایران وارد کرد. سایپا مونتاژ محصول جدید را بر عهده گرفت و در نهایت، جایگزین پیکان با نام پراید به بازار ایران عرضه شد. پراید بر روی پلتفرم قدیمی فورد فستیوا ساخته شده است که به دلیل فناوری قدیمی و عدم تطابق با استانداردهای جدید ایمنی، مشکلاتی در کیفیت بدنه و سیستمهای فنی دارد.
این خودرو از نظر کیفیت و دوام در رده پایینی قرار میگیرد. بدنه ضعیف و سیستم ترمز ناکارآمد، از مشکلات اساسی این خودرو هستند. موتور کوچک و کمقدرت پراید، علاوه بر ضعف در شتاب، مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارد. این خودرو به دلیل مشکلات فراوان در زمینه ایمنی و فنی، به عنوان یکی از ضعیفترین ماشینهای ایرانی شناخته میشود و همچنان یکی از خودروهای ضعیف ایرانی است که سالهاست در بازار حضور دارد.

۲. تیبا
تیبا، بهعنوان اولین خودروی ملی سایپا پس از پراید، در سال ۱۳۸۸ به بازار عرضه شد. سایپا قصد داشت تیبا را به عنوان خودرویی بهتر و مدرنتر نسبت به پراید معرفی کند، اما این خودرو نتوانست انتظارات را برآورده کند. پلتفرم تیبا تلفیقی از پراید و پلتفرم ارتقاء یافتهای از کیا ریو است که در نهایت نتوانست عملکردی مناسب از خود نشان دهد.
تیبا از مشکلات مختلفی مانند کیفیت پایین مواد بهکاررفته در ساخت، عملکرد ناپایدار موتور و سیستم تعلیق ناکارآمد رنج میبرد. شتاب کم و ایمنی پایین از دیگر مشکلات این خودرو است که آن را در رده خودروهای ایرانی با پایینترین عملکرد قرار میدهد. تیبا همچنان در رده ماشینهای ایرانی ضعیف و بیکیفیت قرار دارد.

۳. ساینا
ساینا در سال ۱۳۹۵ توسط سایپا معرفی شد و به عنوان نسخه بهبودیافتهای از تیبا به بازار آمد. این خودرو بر روی پلتفرم مشابه با تیبا ساخته شده و از همان موتور و سیستم انتقال قدرت بهره میبرد، که نتوانست تحولی در کیفیت این خودرو ایجاد کند.
ساینا با وجود تلاش برای ارائه طراحی بهروزتر، همچنان از مشکلات فنی و کیفیت ساخت پایین رنج میبرد. موتور این خودرو همچنان کمقدرت و ضعیف است و از نظر امکانات رفاهی نیز با استانداردهای روز فاصله دارد. همین مسائل باعث شده ساینا در میان ماشینهای ایرانی ضعیف جای داشته باشد و از جمله ضعیفترین ماشینهای ایرانی شناخته شود.

۴. کوییک
کوییک در سال ۱۳۹۷ به عنوان یک نسخه کراس اوور کوچک از ساینا معرفی شد و با هدف رقابت در بازار خودروهای کوچک شهری وارد بازار شد.
پلتفرم کوییک شباهت زیادی به پلتفرم تیبا و ساینا دارد و این موضوع سبب شده تا بسیاری از مشکلات این خودروها به کوییک نیز منتقل شود.
کیفیت پایین مونتاژ و ضعفهای فنی نظیر سیستم تعلیق ضعیف و موتور کمقدرت، از مشکلات کوییک است. این خودرو از لحاظ امکانات داخلی نیز بهبود چندانی نسبت به ساینا نداشته و به عنوان یکی از بدترین ماشینهای ایرانی از نظر قدرت موتور شناخته میشود. کوییک نیز در میان خودروهای ضعیف ایرانی قرار دارد.

۵. سایپا ۱۵۱
سایپا ۱۵۱ در سال ۱۳۹۲ به عنوان یک نسخه وانت از پراید به بازار معرفی شد و به عنوان خودرویی برای حمل بارهای سبک طراحی شد.
این خودرو بر روی همان پلتفرم پراید ساخته شده است، که به دلیل قدیمی بودن این پلتفرم، بسیاری از مشکلات پراید به سایپا ۱۵۱ نیز منتقل شده است.
این وانت با وجود هدف کاربردیاش، از مشکلاتی نظیر ضعف در موتور و سیستم ترمز رنج میبرد. عدم ایمنی کافی در حمل بار و همچنین مشکلات فنی متعدد باعث شده که سایپا ۱۵۱ در دسته خودروهای ایرانی با کمترین امکانات قرار گیرد و یکی از ماشینهای ایرانی ضعیف باشد.

۶. ام وی ام ۱۱۰
ام وی ام ۱۱۰ که در اصل یک خودروی کوچک چینی از برند چری به نام QQ3 است، در سال ۲۰۰۵ به ایران وارد شد و توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ میشود. این خودرو با هدف جذب مشتریان در بازار خودروهای اقتصادی طراحی شده است، البته پلتفرم کوچک و زیادی کامپکت این خودرو، دستخوش مشکلات فنی شده و نه تنها با بازار ایران تطبیق جالبی پیدا نکرد، بلکه در تصادفات و خسارات فیزیکی کارنامه تاریکی از خود به جا گذاشته است.
موتوری بسیار ضعیف و کمقدرت روی ام وی ام ۱۱۰ سوار است که باعث میشود در دسته خودروهای ایرانی با ضعیفترین قدرت موتور قرار گیرد. همچنین کیفیت پایین مواد داخلی و سیستمهای الکترونیکی نامناسب باعث خرابیهای مکرر در این خودرو میشود و در میان ماشینهای ایرانی ضعیف قرار میگیرد.

۷. نیسان وانت، سابقه دار لیست خودرو های ضعیف ایرانی
نیسان وانت یکی از قدیمیترین خودروهای تولید داخل است که در دهه ۱۳۴۰ توسط شرکت زامیاد در ایران تولید شد. این خودرو که با نام “نیسان آبی” شناخته میشود، همچنان در خطوط تولید حضور دارد. نیسان وانت بر روی پلتفرم قدیمی و سنتی وانتهای دهه ۱۹۶۰ ساخته شده است که این پلتفرم به هیچ وجه با استانداردهای مدرن همخوانی ندارد.
این خودرو با وجود محبوبیت در میان مشاغل مختلف، از مشکلات بسیاری مانند مصرف سوخت بالا، استهلاک شدید و خرابیهای مکرر در موتور و سیستم تعلیق برخوردار است. نیسان وانت به دلیل عدم ایمنی و ضعفهای فنی در دسته بدترین خودروهای ایرانی از نظر کیفیت قرار دارد و یکی از ضعیفترین ماشینهای ایرانی است.

۸. پژو پارس
پژو پارس که در سال ۱۳۷۹ به عنوان نسخهای لوکستر از پژو ۴۰۵ وارد بازار شد، یکی از پرفروشترین خودروهای ایرانخودرو است. این خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی شده، اما با تغییراتی در بدنه و داخلی به عنوان خودرویی لوکس به بازار عرضه گردید و همچنان طرفداران خودش را دارد.
پژو پارس از مشکلاتی مانند مصرف بالای سوخت، خرابیهای مکرر در موتور و سیستم الکترونیکی رنج میبرد. این خودرو با وجود ظاهر نسبتاً جذاب، در دسته ماشینهای ایرانی با مشکلات فنی زیاد قرار گرفته است. گرچه بسیاری از هم وطنان، با ریمپ و تیونینگ سعی در احیای پرفورمنس و ارتقای آن دارند که هزینه سنگینی روی دست مالک خواهد گذاشت. عملکرد ضعیف موتور و ضعف در کیفیت قطعات باعث شده که پژو پارس به یکی از ضعیفترین ماشینهای ایرانی تبدیل شود.
سخن آخر
در نهایت، با وجود تلاشهای فراوانی که برخی افراد برای تیونینگ و بهبود عملکرد خودروهای ضعیف ایرانی انجام میدهند، بسیاری از این خودروها همچنان به دلیل مشکلات بنیادی خود، همان کیفیت پایین سابق را دارند و نمیتوانند نیازهای یک رانندگی مطمئن و با کیفیت را برآورده کنند. مشکلات فنی، ایمنی پایین و دوام کم این خودروها، حتی با تغییرات جزئی، تغییری اساسی در تجربه رانندگی شما ایجاد نخواهد کرد.